head
pic

اخبار و اطلاعیه ها

لیست اسامی طلاب پذیرشی سال تحصیلی 98-97   1397/5/24
برنامه زمانبندی مصاحبه حضوری سال 97-98   1397/3/20
اطلا عیه پذیرش مدرسه علميه حضرت آيت الله العظمي آقاي حاج سيد محمد باقر خوانساري «قدس سره» برای سال تحصیلی 98-97   1397/2/1
بازدید جناب آقای دکترقاضی زاده هاشمی،وزیرمحترم بهداشت،درمان وآموزش پزشکی از بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی تخصّصی خیریّه امیرالموُمنین علیه السلام   1397/1/21
مصاحبه حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید محمد کاظم خوانساری مدظله العالی با نشریه حریم امام شماره 307 مورخ 96/11/26   1396/11/28
اطلاعیه دومین سالگرد ارتحال فقیه متقی، عالم مجاهد مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد باقر خوانساری قدس سره   1396/11/11
فیلم مستند بیمارستان خیریه تخصصی 220 تختخوابی حضرت امیر المومنین علیه السلام موقوفه مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد باقر خوانساری قدس سره الشریف   1396/9/28
مدارک لازم جهت تکمیل پرونده پذیرفته شدگان   1396/5/30
لیست اسامی طلاب پذیرشی سال تحصیلی 97-96   1396/5/30
مراحل اسکان و پذیرش جهت تثبیت پذیرش طلاب جدید الورود 97-96   1396/5/30
بسمه تعالی

 مقدمه: حوزه هاي علميه در طول حيات اسلام، كانون اصلي توليد دانش و نشر فقه و معارف دين و تربيت فرهيختگان برجسته در عرصه علم و عمل و پاسداري از حريم دين و شريعت بوده و چونان خورشيد بر تارك تاريخ درخشيده اند.
از يك طرف علاقه روزافزون مشتاقان فراگيري علوم اسلامي و معارف مكتب اهل بيت (عليهم السلام) در سطح جهان مي طلبد كه در حوزه علميه كه ملجأ اصلي نيل به اين مقصود است، اشتياق،‌همت، برنامه ريزي بهتر و بيشتر به انجام رسد و از طرفي بقاي حركت خروشان انقلاب اسلامي وگستره آن در جنبش بیداری اسلامی به توان و نوع عملكرد خواص جامعه بستگي دارد.علما و فضلاء كه سرآمد طبقه خواص هستند،‌در اين ميدان وظيفه سنگيني دارند.تربيت و پرورش اين عالمان كاربزرگي است كه زير بناي آن در پايه هاي اوليه طلبگي بنا مي گردد.لذا مدارس علميه و برنامه ريزان با هدف بستر سازي جهت تربيت عالمان مدافع فرهنگ مذهب حقه جعفری نقشي خطير بر عهده دارند.
 يكي از اصلي ترين مراحل و نقطه شروع اين مسير در حوزه هاي علميه جذب و پذيرش طلاب جوان است كه با برنامه ريزي و هدفمند نمودن آن مي توان بستري مناسب جهت رسيدن به آن اهداف بزرگ را فراهم ساخت. لذا اين آئين نامه به منظور تعيين شرايط پذيرش و مراحل آن خواسته واقف معظم حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد باقر خوانساری (قدس سره)بوده و ملاك عمل مديريت خواهد بود.
فصل اول : شرايط واگذاري خوابگاه و نحوه اسكان مدرسه علمیه حضرت ایت الله العظمی خوانساری «قدس سره»
ماده 1- این مدرسه که به همت معظم له بنا و وقف گردیده ، در صورتیکه شرائط موضوعه ایشان توسط طلبه رعایت گردد مجاز به استفاده از مدرسه خواهد بود.
ماده 2-(شرائط پذیرش واسکان طلاب) 1 )شیعه اثنا عشری
 2)تابعیت جمهوی اسلامی ایران
 3) معتقد و ملتزم به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
 4)تکمیل پایه 6{کتبی و شفاهی}با استناد به ارائه ارزیابی تحصیلی با حداقل معدل 16ونمره دروس اصلی 14
 5)دارابودن برگه گواهی پذیرش از معاونت محترم آموزش جهت طلاب فارغ التحصیل شهرستانی که مجرد بوده ومعرفی شوند.
 6)تلبس دائم به لباس مقدس روحانیت واصلاح سر وصورت مناسب با زیّ روحانیت(احراز امرتلبس با ارائه نامه تأیید معاونت تهذیب حوزه می باشد)
7)پیشرفت تحصیلی مطابق برنامه درسی حوزه علمیه «هرسال یک پایه»وقبولی با حداقل معدل 16ونمره دروس اصلی 14
8) شرکت در دروس متداول حوزه علمیه وعدم اشتغال به غیرازآن تبصره: طلاب محترم روزانه حداقل بایددرسه جلسه درسی حوزوی شرکت نموده و هرماه باید گواهی حضوردرکلاس ازاستادمربوطه رابه مدیریت مدرسه ارائه نمایند.
9)عدم سکونت بستگان درجه یک در قم
10)شرکت دردروس پیشنهادی مدرسه شامل(اخلاق،عقائد،تفسیر،زبان خارجی و......)درایام تعطیل
11 )طلاب ساکن دراین خوابگاه موظفند دروس فقه واصول خود را به صورت کنفرانس علمی طبق برنامه پیشنهادی ارائه نمایند.
12)اهتمام به فرایض دینی ورعایت شئونات اسلامی خصوصا ادای نماز در اول وقت با جماعت
13)رعایت مسائل اخلاقی و اجتماعی در معاشرت با دیگران و پرهیز از هر نوع مزاحمت و نزاع و مشاجره در داخل و خارج از مدرسه
14)پرهیز از اتلاف وقت ،نشستها و گفتگوهای بی ثمر در حجرات ،محیط و اماکن عمومی مدرسه
15)پرهیز از خواب در اوقات درسی
16)عدم استعمال دخانیات در داخل و خارج از مدرسه
17)پرهيزازتردد طلاب معمم با لباس شخصي در خارج از مدرسه و همچنين در جلسات عمومي مدرسه.
18) پرهيزازتردد بي مورد به حجرات ديگران.
19) رعايت اصول بهداشتي و نظافت کامل در محيط مدرسه، حجره، دستشويي، سالن غذا خوری، کتابخانه و .....
20) قرارندادن ظروف و البسه در محلهاي نامناسب
21)از آنجائي که مدرسه فاقد فضاي مناسب ورزشي است، درصورتي که طلبه‌اي از فضاي محيط مدرسه استفاده کند، نبايد براي همسايگان و طلاب مستقر در حجرات ايجاد مزاحمت نمايد.(البته در صورت امکان مدیریت مدرسه جهت رزرو یکی از سالنهای ورزشی ماهی یکبار برای رفاه حال طلاب اقدام خواهد نمود)
22)رعايت حقوق و احترام اساتيد، مسئولين، کارمندان و طلاب در داخل وخارج مدرسه ضروري است.
23)طلاب به هیچ عنوان مجاز به انتشار هرگونه اطلاعيه، نشريه، بيانيه، پيام تحت هر عنوان (طلاب مدرسه، جمعي از طلاب و اساتيد مدرسه و ...) نمی باشند.
ماده 3-
حجره و اثاثیه در بدو ورود به خوابگاه طبق صورتجلسه تحویل داده می‌شود و در پایان هر نیمسال یاسال تحصیلی مطابق صورتجلسه تحویل گرفته می‌شود. مسئولیت خسارات وارده بر حجره یا کسر اموال تحویلی به عهده شخص یا اشخاص تحویل گیرنده خواهد بود.
تبصره :خسارت ایجاد شده به اموال تحویلی درپایان هرنیمسال یا سال تحصیلی توسط معاونت مدرسه محاسبه و پس از تأئید مدیریت به حساب مدرسه واریز می گردد.وفقط پس از پرداخت خسارت کارت سکونت طلبه تمدید خواهد شد.
ماده 4-
کلید یدک کلیه حجرات و اماکن عمومی مدرسه جهت استفاده در مواقع ضروری ، با حفظ امانت داری در اختیار مسئولین قرار دارد.
ماده 5
شناسنامه حجره كه مشتمل بر اطلاعات طلبگی (مشخصات شناسنامه‌اي طلبه،شماره پرونده مرکز مدیریت ، پایه تحصیلی و....نشانی و شماره تلفن منزل هر طلبه ،مشخصات و نشانی خویشاوندان هر طلبه در شهرهای مجاورو یا شهر قم )،اموال تحويل گرفته شده توسط هر طلبه می باشد ، لازم است در هر نيمسال تحصيلي توسط امور انفورماتیک مدرسه تهيه ، همچنین در دفتر مدرسه‌ نگهداري ‌شود.
ماده 6-
نصب هر گونه اطلاعیه در محیط خوابگاه فقط از سوی مسئولین مدرسه مجاز می باشد.
ماده 7- تعويض حجره ای كه طلبه در آن اسکان دارد فقط در موارد ضروري با اخذ مجوز كتبي از مدیریت مدرسه ميسر خواهد بود.
ماده 8-
حجره طلبه درمدت زمان سکونت در خوابگاه ، بنا به ضرورت و مصلحت به تشخيص مدیریت مدرسه ممكن است تغيير يابد ، طلبه موظف است در مكان‌هايي كه براي وي تعيين مي‌گردد اقامت نمايد.
همچنین تعيين تعداد نفرات هر حجرهکه متناسب با تعداد تخت خوابهای تعبیه شده خواهد بودبه عهده مدیریت مدرسه مي‌باشد و طلاب ساكن در اتاق اجازه ندارند با ورود افراد جديدي كه مجوز سكونت در حجره را دريافت نموده‌اند مخالفت نمایند.
ماده 9- وضعیت خوابگاه در ایام تعطیل
خوابگاه مدرسه در ایام تعطیلات تابستانی و نوروز تعطیل می باشد.
تبصره1: طلابی که در ایام فوق الذکر به هر دلیل آموزشی قصد سکونت در قم را دارند می بایست از طریق مدیریت چاره اندیشی وکسب مجوز خاص نمایند.
تبصره 2: چنانچه تعداد متقاضیان سکونت در ایام تعطیل به حد نصاب 100نفر رسید از سوی مدیریت مدرسه بررسی و در صورت امکان موافقت خواهد شد.
ماده 10- طلاب واجد شرائط حداکثر می توانند به مدت 4 سال از محیط خوابگاه استفاده نمایند.
تبصره: بدیهی است در صورتی که یکی از شرائط موجود در آئین نامه مانند(ازدواج طلبه ،مشکل انضباطی، نداشتن حد اقل نمره و.....) سلب گردد. طلبه دیگر اجازه استفاده از خوابگاه را نخواهد داشت.
ماده 11-
چنانچه طلبه ساکن خوابگاه در موعد تعیین شده توسط مدیریت مدرسه خوابگاه را تخلیه ننماید حجره وی با حضور مسئولین خوابگاه تخلیه می شود.
ماده 12-
همراه داشتن کارت عکس دار سکونت در خوابگاه برای طلاب خوابگاهی ضروری می باشد.
ماده 13-
زمان ورود و خروج مجاز در خوابگاه و بسته شدن درب ورودي خوابگاه در 6 ماهه اول ساعت 23و شش ماهه دوم سال ساعت 22:30 تا نیم ساعت قبل از اذان صبح مي‌باشد.
 13/1:طلبه موظف است هنگام ورود و خروج خوابگاه بر اساس مقررات و سيستم حضور و غياب موجود در خوابگاه ورود و خروج خود را ثبت در دستگاه نمايد.
 13/2: ورود يا خروج در ساعات غير مجاز مانند عزيمت و يا برگشت از مسافرت، اردوها و فعاليتهاي آموزشي تحقيقاتي، موارد خاص و يا شرايطي که خارج از اراده طلبه به وجود آمده باشد با ثبت در دفتر مخصوص خوابگاه و با هماهنگی مدیریت قبل از ورود بلااشکال خواهد بود.
13/3: لازم است ساعات غير مجاز ورود و خروج طلبه هنگام ورود به خوابگاه يا خروج از آن ، با ذكر علت و مقصد در دفتر مخصوص خوابگاه ثبت شود و سرپرست شيفت موظف است در پايان هر نوبت كاري كليه موارد را به اطلاع مدیریت مدرسه برسانند.
13/4: در صورت گزارش سرپرست ، مبني بر عدم رعايت ساعات تعيين شده و غيبت غير موجه از خوابگاه ، ضمن اطلاع به مدیریت مدرسه مطابق مقررات نسبت به ادامه سكونت يا لغو سكونت طلبه در خوابگاه تصميم‌گيري خواهد نمود.
13/5 : درصورت عدم حضور غیر موجه طلبه در حجره و خوابگاه به مدت 3روز متوالي در هر ترم ، مجوز سكونت وي در خوابگاه منوط به کسب اجازه از مدیریت مدرسه خواهد شد.
ماده 14-
مرخصي طلبه از خوابگاه با ذکر تاریخ ورود و خروج با مجوز مدیریت مدرسه در دفتر مدرسه ثبت خواهد شد.
 14/1: مدت مسافرت يا عدم حضور طلبه بايد قبلاً تعيين شده باشد و طلبه موظف است پس از انقضاي مدت و بازگشت از مسافرت، حضور خود را به مسئولین خوابگاه اعلام نمايد .
ماده 15-
با توجه به شأن طلاب و الزامی بودن تلبس به لباس مقدس روحانیت برای طلاب ساکن درمدرسه ، لازم است عرف و هنجارهاي مربوط به این لباس رارعایت فرموده و در داخل يا خارج از مجموعه شرائط طلبه ملبس را رعایت نمایند.
«تبصره»: ظاهر شدن با لباس‌ نامناسب و نامتعارف كه مغاير با آداب اسلامي، شئونات طلبگی و عرف جامعه مي‌باشد به طوركلي در فضاهاي عمومي خوابگاه‌ ممنوع می باشد.
ماده 16-
هرگونه جابجايي يا انتقال اموال عمومي خوابگاه توسط طلبه ممنوع است.
تبصره : هرگونه تغييريا تعويض قفل درب حجره ، تغيير و جابجايي اموال داخل حجره مربوطه بدون اخذ مجوز از مدیریت مدرسه اکیدا ممنوع است .
ماده 17-
استفاده از وسايلي نظير ويدئو ،تلویزیون، VCD،لب تاب و رایانه توسط طلبه در حجره ممنوع بوده واستفاده از لب تاب برای امور درسی نیزمنوط به کسب مجوز کتبی از مدیریت مدرسه می باشد.
تبصره1 : نحوه استفاده از امكانات اينترنت در مرکز کامپیوتر با توجه به شرايط و امكانات مدرسه از سوی مدیریت تعيين مي گردد .
تبصره2: استفاده از تلفن همراه طبق آئین نامه مربوطه بلامانع است.
ماده 18-
ايجاد هرگونه مزاحمت كه سبب سلب آسايش ساكنان خوابگاه‌ ویاهرگونه تضییع حقوق همسایگان شود ( از قبيل ايجاد سر و صدا، درگيري و......) ممنوع مي‌باشد.
ماده 19-
اسراف و زياده روي در مصرف آب ، برق و گاز اشکال شرعي دارد همچنين هر نوع استفاده از وسايلي نظير: كتري برقي، سماور برقي، پلوپز، فريزر،هیتر، اضافه كردن لامپ‌هاي گازي يا وسايلي كه ايمني خوابگاه را به خطر مي‌اندازند، طبخ ، گرم نمودن غذا در داخل حجره به طور كلي ممنوع بوده و علاوه بر جمع‌آوري لوازم مربوطه ، هزينه برق مصرفي اضافي وكليه خسارات احتمالي وارده مترتب بر آن همچون: آتش‌سوزي، تخريب فرش ... به عهده طلبه یا طلاب استفاده كننده خواهد بود.
تبصره: رعايت بهداشت محیط و نظافت حجره و وسايل موجود درآن به عهده طلاب ساكن ان حجره خواهد بود و نحوه نظارت بر آن به عهده مسئولین می باشد.
ماده 20-
طلاب اجازه دخالت در امور تأسيساتي را ندارند و در صورت بروز مشكل به منظور پيشگيري از خسارت احتمالي لازم است مراتب را به صورت کتبي و شفاهي به مسئولین‌ اعلام نمايند. مسئوليت عدم اعلام نيازمندي‌ها يا دخالت مستقيم در امور تأسيساتي كه موجب ضايعات احتمالي اعم ازجاني و مالي شود به عهده ساكنان حجره بود وموجب پیگرد خواهد گردید.
ماده 21-
مسئولین خوابگاه هيچ‌گونه مسئوليتي در قبال حفظ اموال اعم از نقدویاغیرنقدوهمچنین وسايل و لوازم شخصي داخل حجره طلبه ندارند و طلبه مسئول حفظ اموال شخصي خود مي‌باشد. تبصره: در صورت بروز سرقت، طلبه بايد مراتب را به مسئولین خوابگاه كتبا "گزارش ‌نمايد تا برابر ضوابط به موضوع رسيدگي شود.
ماده 22-
استعمال دخانيات و نگهداري وسايل مرتبط با آن نظیر قلیان در تمامي اماكن مدرسه از جمله داخل حجرات اکیداممنوع است.و با متخلفين بر اساس آيين‌نامه توسط مدیریت مدرسه برخورد جدی خواهد شد.
ماده 23-
مسئولین مدرسه ، در صورت لزوم و گزارش موارد مشكوك مجازند نسبت به بازديد حجره و بازرسي كمد و...... اقدام نمايند.
ماده 24-
چنانچه طلبه ای برخلاف آيين‌نامه و مقررات مدرسه رفتار نمايد ، هيچ‌يك از طلاب مجاز به برخورد با وي بوده و باید موضوع را جهت رسیدگی به مسئولان مربوطه گزارش نمايند. تبصره : هر گونه درگيري فيزيكي و لفظي ضمن انعکاس به مدیریت مدرسه منجر به محروميت مقصر يا مقصرين از خوابگاه‌ خواهد شد.
ماده 25- مجوز اقامت طلبه در خوابگاه در صورت محرز شدن عدم صلاحيت وي براي ادامه سكونت، در هر مقطع زماني مي‌تواند لغو گردد، تشخيص عدم صلاحيت بر عهده مدیریت مدرسه است.
تبصره: وظیفه مدیریت مدرسه رسیدگی به کلیه تخلفات اخلاقی و انضباطی وتحصیلی طلاب در مدرسه بوده واحکام صادره ازسوی مدیریت لازم الاجرا است.
ماده 26-
ورود و اقامت افراد غيرطلبه تحت هرعنوان در خوابگاه ممنوع مي‌باشد.
تبصره: ورود پدر و برادر طلبه با کسب مجوزکتبی از مدیریت سالی 2بار وبرای24ساعت بلامانع است.
ماده 27- اقامت طلاب غیر ساکن در خوابگاه فقط با دریافت مجوز کتبی قبلی از مدیریت مدرسه به صورت محدود مجاز است.
ماده 28-
ساعت سکوت عمومی در خوابگاه به تناسب فصول وشرائط، توسط مدیریت مدرسه تعیین و اعلام می گردد.
ماده 29-
كليه ساكنين مدرسه ملزم به رعايت مندرجات اين آيين‌نامه مي‌باشند و چنانچه فرد يا افرادي خلاف آن اقدام نمايند موارد خلاف توسط مدیریت مدرسه بررسی می گردد.
ماده 30-مدرسه آشپزخانه وسالنهای غذاخوری دارد، علیهذا هر گونه طبخ وصرف غذا در حجرات ممنوع بوده و طلاب موظف به استفاده از سالهای غذا خوری براساس برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی مدیریت مدرسه ميباشند.
ماده 31 -
به منظور استفاده بهینه طلاب محترم از فرصتها و جلوگیری از اتلاف وقت، پیشگیری از مشکلات جسمی و آسیب های اخلاقی و تربیتی و نیز حفظ آرامش و امنیت فضای مدرسه، آئین نامه استفاده از گوشی همراه برای اجرا در مدرسه ، به شرح ذیل می باشد .
 1) روشن بودن گوشی همراه در مکانهایی مانند کتابخانه و سالن مطالعه، کلاسهای درس، هنگام برگزاری نماز جماعت، جلسات عمومی مدرسه، مراسم دعا، عزاداری و موارد مشابه ممنوع میباشد.
 2) مكالمه با صدای بلند در مكان های عمومی مانند راه روها، راه پله ها، سالن غذاخوری، صحن مدرسه ومحیط کتابخانه که سبب اذیت و تضییع حقوق دیگران می گردد، مجاز نمی باشد.
 3)طلاب محترم می توانند به جز ساعات آموزشی و زمان استراحت عمومی، از گوشی همراه خود استفاده نمایند.
 4) استفاده از صدای بلند زنگ، آهنگ های نامناسب و خلاف زیّ طلبگی در گوشی همراه ممنوع است.
 5) در صورت عدم رعایت موارد یاد شده، مدیریت مدرسه برای بار اول به فرد خاطی تذکر شفاهی داده و در بار دوم، تعهد کتبی اخذ و در صورت تکرار، گوشی همراه فرد خاطی به مدت یک هفته ضبط می شود. در صورت تکرار، موضوع جهت اخذ تصمیم نهائی توسط مدیریت مدرسه رسیدگی خواهد شد.
 6) در صورت استفاده خلاف شؤون شرعی و اخلاقی از گوشی همراه، فرد خاطی جهت رسیدگی موضوع، به مدیریت مدرسه معرفی و بر اساس آئین نامه مربوطه با وی برخورد خواهد شد.








آدرس : قم ابتدای بلوار جمهوری
تلفن :  19-02532903017